Veelgestelde vragen
Deze krijgen we wel vaker
-
Waar en wanneer moet ik op de halte aanwezig zijn?
Het is erg belangrijk om goed op tijd aanwezig te zijn. De tijden in onze dienstregeling zijn vertrektijden en DeWaterbus wacht nooit! Vooraleer het schip kan vertrekken dienen enkele belangrijke manoeuvres worden uitgevoerd. Het is daarom aangeraden om steeds 3 tot 5 minuten vóór vertrektijd duidelijk zichtbaar op het ponton klaar te staan zodat onze bemanning op een rustige en veilige manier kan afmeren. -
Wat betekenen de verschillende zones?
De Schelderoute bevat 4 zones waarvan zone noord en zone zuid de twee hoofdzones zijn. Zone haven en zone stad zijn de overzetdiensten in onze route en dienen niet als extra zone worden beschouwd in het volledige traject. -
Waar bevindt zich de opstapplaats van halte Hemiksem?
De steiger van Hemiksem bevindt zich op het einde van de Callebeekstraat. Meer informatie vind je op http://www.welkombijvloot.be/locatie/50. -
Waar bevindt zich de opstapplaats van halte Kruibeke?
De steiger van Kruibeke bevindt zich op het einde van de Scheldelei. Meer informatie vind je op http://www.welkombijvloot.be/locatie/502. -
Waar bevindt zich de opstapplaats van halte Steenplein?
De steiger van het Steenplein bevindt zich aan het ponton aan het Steenplein. -
Waar bevindt zich de opstapplaats van halte Sint Anna?
De steiger van Sint Anna bevindt zich op de Jachthavenweg 1, naast het strand van Sint Anna. -
Waar bevindt zich de opstapplaats van halte Zwijndrecht?
De steiger van Zwijndrecht bevindt zich op de Scheldedijk 32; in de binnenhaven DEME. -
Waar bevindt zich de opstapplaats van halte Kallosluis?
De steiger van Kallosluis bevindt zich op de Fort de Perelweg. -
Waar bevindt zich de opstapplaats van halte Fort Liefkenshoek?
De steiger van de halte Fort Liefkenshoek ligt op de Ketenislaan, op 100 meter van de ingang van het fort. Deze halte ligt aan de overkant van halte Lillo. -
Waar bevindt zich de opstapplaats van halte Lillo?
De opstapplaats van de halte Lillo bevindt zich aan de Scheldelaan; op het einde van de Tolhuisstraat in Lillo dorp. Deze halte ligt aan de overkant van Fort Liefkenshoek. -
Hoeveel personen kunnen meevaren met DeWaterbus?
Per schip geldt een maximum capaciteit voor passagiers; het aantal is afhankelijk van o.a. het type schip, het aantal fietsen en andere voertuigen aan boord. De capaciteit van een leeg schip varieert bij DeWaterbus tussen de 100 en 125 passagiers (bemanning inbegrepen). -
Zijn fietsen/andere voertuigen toegelaten op DeWaterbus?
Fietsen (ook bak- en ligfietsen) zijn toegestaan op DeWaterbus en mogen gratis mee. Aangezien het op sommige tijdstippen erg druk kan zijn, kunnen wij niet garanderen dat er nog plek is voor fietsen (vooral bak- en ligfietsen kunnen op drukke momenten geweigerd worden - dit omwille van het feit dat deze meer ruimte innemen als een gewone fiets). Gemotoriseerde voertuigen mogen enkel mee indien deze elektrisch aangedreven zijn. Elektrische fietsen en steps, scootmobielen, speedpedelecs, elektrische scooters en rolstoelen zijn toegelaten. Er zijn beperkingen in verband met het vrijhouden van vluchtwegen en tijdens drukke periodes kan de kapitein bepaalde voertuigen weigeren omwille van de veiligheid. De bemanning beslist steeds waar voertuigen geplaatst worden! -
Is DeWaterbus toegankelijk voor rolstoelen/scootmobielen?
Ja, maar bij laag water kan het voorkomen dat dit moeilijk of soms zelfs onmogelijk is vanwege de hellingshoek van de loopbrug. Er zijn ook beperkingen in verband met het vrijhouden van de vluchtwegen. Er is een maximum van rolstoelen/scootmobielen per afvaart, afhankelijk van het totaal aantal passagiers en andere voertuigen. Maak de steward erop attent als je assistentie wenst. -
Kan ik hulp verwachten bij het aan boord gaan?
Je moet zelfstandig aan- en van boord kunnen gaan. Indien de steward beschikbaar is, zal hij/zij je graag een handje helpen. -
De loopplank is net ingetrokken, mag ik nog mee?
Op het moment dat de loopplank werd ingetrokken, is de kapitein van het schip bezig met de nodige manoeuvres om het ponton te verlaten. Voor jouw en onze veiligheid is het de stewards nadrukkelijk verboden de afvaartprocedure te onderbreken. -
Wat is de breedte, hellingsgraad en max toegelaten gewicht van de loopplank?
De loopplank heeft een doorrijbreedte van 1.65m. De helling is gemiddeld 11%, afhankelijk van de diepgang van het schip en de hoogte van de kade/ponton. Ook de weersomstandigheden spelen een rol. Het maximaal toegelaten gewicht bedraagt 1.000 kg. -
Is er een toilet voorzien aan boord?
Ja, aan boord van ieder schip is een toilet voorzien voor onze bemanningsleden. Onze scheepstoiletten zijn over het algemeen niet voorzien op regelmatig en veelvuldig gebruik. Onze toiletten zijn daarom standaard gesloten! In dringende gevallen kan u aan onze stewards vragen om deze te openen. -
Mogen er honden mee aan boord?
Honden aan de leiband zijn toegelaten op DeWaterbus (en mogen gratis mee). Honden die op een of andere manier als hinderlijk kunnen worden beschouwd mogen geweigerd worden door onze bemanning. Als hinderlijk kan worden beschouwd; agressief gedrag, hinderlijk gedrag voor reizigers of personeel, niet kort genoeg aangelijnd. Honden worden verondersteld om buiten te blijven wanneer zij vuil zijn. Honden zijn niet toegelaten op de stoelen tenzij deze in gemakkelijk draagbare mand, tas of een dergelijk voorwerp kunnen worden neergezet of op schoot gehouden. -
Mogen kinderen alleen reizen?
Kinderen tot en met 11 jaar moeten reizen met begeleiding, vanaf 12 jaar en ouder mogen ze alleen reizen indien ze zelfstandig aan en van boord kunnen. -
Hoeveel kost een rit op DeWaterbus?
Een enkel/retour ticket in zone zuid of in zone noord kost €4/€6 (€3,50/€5 reductie); voor het volledige traject (zone noord + zone zuid) zijn dus 2 enkele/retour tickets nodig. Een overzet ticket of een extra uitstap tussen Steenplein - Sint Anna of Lillo - Liefkenshoek kost €1 (extra). Alle informatie over de tarieven vind je hier: www.dewaterbus.be/nl/tarieven -
Waar kunnen tickets gekocht worden en hoe kan ik betalen?
Losse tickets, 10-rittenkaarten en dagtickets kan u aankopen aan boord van elk schip; contant of met de kaart via Bancontact. Losse tickets zijn ook online te koop via onze website of app. Opgelet; dit is geen reservatie! Reserveren op DeWaterbus is niet mogelijk. Gelieve zoveel mogelijk gepast te betalen; bankbiljetten hoger dan €50 kunnen wij helaas niet accepteren. -
Mag ik onderweg uitstappen met een enkel of retour ticket?
Met een enkel ticket €4 (€3,5) vaart u van halte A naar halte B in dezelfde zone. Met een retourticket €6 (€5) vaart u van halte A naar halte B (in dezelfde zone); op halte B mag u kiezen of u blijft zitten of uitstapt (voor onbeperkte duur) en daarna op dezelfde kalenderdag terugvaart naar halte A. Een extra uitstap tussen Steenplein <> Sint-Anna OF Liefkenshoek <> Lillo kost slechts €1 extra aangezien dit onze overzetdiensten zijn in het traject. Voor elke andere extra halte heeft u een enkel ticket €4 (€3,5*) nodig. Met een 10-rittenkaart van €24 (€21*); dan betaalt u €2,40 (€2,10*) per (extra) rit/per zone per persoon. (Reductietarief is bij een 10-rittenkaart enkel geldig indien alle gebruikers ervan 25- / 65+ / personen met handicap zijn). Met een dagkaart €15 (€13 reductie) mag u een volledige dag varen en zoveel op en afstappen als u wil. (* reductietarief -25j / +65j / PMH) -
Moet ik betalen voor zone stad als ik hier enkel passeer?
Zone Stad bestaat uit de volgende haltes: Steenplein en Sint Anna. Vaar je enkel binnen deze zone, kost je dat €1 heen en terug. Vaar je met een enkel of retourticket door zone noord of zuid dan zit deze zone reeds in de prijs. Wil je tijdens je reis extra uitstappen op Sint-Anna of Steenplein dan betaal je €1 extra voor de overzet tussen Sint-Anna en Steenplein. -
De steward komt niet langs, kan ik nu gratis reizen?
Heb je geen abonnement? Dan koop je een ticket aan boord bij de steward. Wie geen geldig ticket kan voorleggen, ontvangt een boete. -
Hoelang is een ticket of 10-rittenkaart geldig?
Een aan boord gekocht ticket is de dag zelf geldig; een retour dient dezelfde kalenderdag gebruikt te worden. Een online gekocht ticket is geldig op de door de passagier gekozen reisdatum; een retour dient ook op dezelfde dag gebruikt te worden. Een 10-rittenkaart blijft geldig zolang er geen einddatum op vermeld staat. -
Mogen meerdere personen gebruik maken van mijn 10-rittenkaart?
Ja, je mag meerdere personen laten meevaren op je 10-rittenkaart.; deze is niet op naam en mag doorgegeven worden. Reductietarief is bij een 10-rittenkaart enkel geldig indien alle gebruikers ervan 65+ / 25- / personen met handicap zijn. Zolang er geen einddatum vermeld staat op de 10-rittenkaart blijft deze geldig. -
Waar kan ik een abonnement bestellen?
Abonnementen kan u zelf aanmaken in onze webshop. In je account is het mogelijk om abonnementen te bestellen en verlengen voor verschillende reizigers zoals gezinsleden, werknemers.. De webshop is beschikbaar via onze website: dwba-abo.tim-e.eu/ -
Kan ik mijn abonnement laten terugbetalen door mijn werkgever?
DeWaterbus valt onder het openbaar vervoer. Het is CAO afhankelijk of je werkgever de kosten terug betaalt. -
Kan/moet ik reserveren voor een plek op DeWaterbus?
Je kan niet reserveren want DeWaterbus is openbaar vervoer. Wij raden je aan om een kwartier op voorhand aan de halte te staan want vol is vol. De kapitein en steward bepalen hoeveel personen en fietsen er kunnen meevaren opdat de veiligheid aan boord verzekerd blijft. -
Hoe snel vaart DeWaterbus?
Op de Schelde geldt een maximale snelheid van 40 km per uur. De snelheden van alle schepen is altijd variabel, omdat op beide routes altijd rekening wordt gehouden met overige scheepvaart en eventuele werken op en rondom het water. -
Kan ik met het openbaar vervoer tot aan DeWaterbus steigers?
De dichtstbijzijnde tram/bushaltes voor halte Steenplein zijn de Groenplaats (650m) en Brouwersvliet (700m). Voor halte Sint Anna is dit bushalte Antwerpen Sint-Annastrand (700m). Voor halte Kruibeke is dit bushalte Kruibeke Scheldelei (750m). Voor halte Hemiksem is dit bushalte Hemiksem Callebeekstraat (600m). In zone noord (havengebied) zijn geen tram of busverbindingen dichtbij onze haltes. -
Hoe is de klantenservice van DeWaterbus te bereiken?
Voor alle vragen, algemene opmerkingen of verloren/vergeten voorwerpen kun je terecht bij de klantenservice van DeWaterbus. E-mail : info@dewaterbus.be | Telefoon: +32 3 808 65 65 | Adres: DeWaterbus (Aqualiner B.V.) Steenplein G/N, 2000 Antwerpen België -
Mag ik foto's maken van DeWaterbus bemanning?
Wij respecteren de privacy van onze medewerkers en niet iedereen kan dit waarderen. Vraag vooraf toestemming aan de bemanning. De waterbus verbiedt nadrukkelijk het plaatsen van foto's en video's van de bemanning op social media. Deze worden direct door ons verwijderd. -
Krijg ik korting als PMH?
Op vertoon van de EDC kaart heeft u als Persoon met handicap recht op ons reductietarief. De European Disability Card (EDC) is een Europese handicapkaart waarmee u als persoon met een handicap voordelen kunt genieten bij cultuur-, sport- of vrijetijdsactiviteiten. Deze kaart kan u gratis aanvragen bij het VAPH. De kaart is strikt persoonlijk en bewijst dat u een handicap hebt. -
Mag ik als begeleider van een PMH gratis meevaren?
Ja, je mag gratis meevaren als begeleider van een Persoon Met Handicap mits je een geldige begeleiderskaart (kaart voor kosteloos begeleiden van een persoon met een handicap op het openbaar vervoer) hebt. Toon je kaart aan onze steward. Meer info over deze kaart via www.vlaanderen.be/kaart-voor-kosteloos-begeleiden-van-een-persoon-met-een-handicap-op-het-openbaar-vervoer